Friday, April 9, 2010

Om att vara lycklig

En väldigt bra person bad mig att skriva upp min önskningar på en lista. Och sen skulle jag försöka komma på varför dessa önskningar skulle göra mitt liv bättre.
Jag kom på tre:
1. Vara toklycklig fest, människor, öl i solen och känslan av frihet
2. Kunna värdesätta den tid som är mig given Ro, njuta av att vara ensam
3. Arbeta i Afrika bli självständig

Och vet ni? Helt plötsligt var det enklare att känna den inre friden och glädjen över att vara vid liv. Och kanske har jag också insett att jag finns här en begränsad tid och att den tiden inte ska slösas bort på småsaker som egentligen inte spelar roll. Utan att istället ägnas åt att göra en skillnad, för mig eller för andra eller får båda.
Så idag sitter jag här. Tittar lite på mitt examensarbete och ler, jag behöver inte göra det idag. Det finns vettigare saker att göra så som att åka och fika med en kär gammal vän eller träffa en viktig person och se hur han inte landat i sig själv. Men det finns också något fint i att kunna ta ett steg tillbaka och inte låta det påverka mig. Jag finns här, ni vet det. Jag finns här för er, i vått och torrt. Jag är stark och svag och bara, mänsklig. Men jag finns här, för mig och för andra. Och jag kan dö i morgon eller idag eller om 70 år, men när jag väl möter det enda som ingen kunnat berätta om, så ska jag också möta det med värdighet och en vetskap om att jag blev så bra jag någonsin kunde bli.

No comments: