Thursday, July 5, 2007

Säter 1

Åter till verkligheten.
Åter till en värld full med elektricitet, rinnande vatten, ljud överallt, bilar, kyslkåp... med mera och mera. Ja, ni förstår att det är två olika verkligheter.
Jag har försökt kommit underfull med hur jag skulle beskriva min vecka på sätern. Men det är ungefär som att försöka förklara hur turkost luktar eller silver smakar. Det går inte. Jag vet inte vart jag ska börja eller ens om det finns ett slut.

Men tänkt dig Universum.
Vintergatan
Vårt solsystem
Jorden
Världen
Europa
Norden
Sverige
Värmland
Ser du Värmland framför dig?
Dela av det vid sunne ungefär, låt den norra delen vara kvar.
Någonstans där, norr ut om sunne finns Sätern.
Tänk dig att du sätter dig i bilen och åker ungefär 1 timme rätt ut i skogen.
du parkerar, kliver ut och tar din ryggsäck och går de sista 100 meterna.
Där, helt plötsligt öppnar skogen upp sig och visar en stor glänta, badandes i solsken med små gråa hus.
Det ryke ur skorstenen på ett av dem. Du måste gå igenom en hage för att ta dig till det.

När jag är där, när jag tagit mig så långt så är jag hemma.
Det sprider sig en varm känsla i magen och jag andas ut.
Blir jättetrött, avslappnad och fullkomligt lugn.

Här finns det ingen mobiltäckning
Här finns det ingen el
Det är helt enkelt Back to Basic

No comments: